Cao Dai - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu Cao Dai - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu

Cao Dai

Door: visschers

Blijf op de hoogte en volg Lojan & Thei

22 Januari 2012 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Hallo allemaal,

Vanmorgen/middag hebben we een bezoek gebracht aan de Cao Dai tempel. Deze ligt op ongeveer 100 km van Saigon.
Het was een lange, en wat saaie rit over Highway 22 naar het noordoosten.
Aan weerskanten van de weg alleen wat huizen afgewisseld met rijstvelden, rubberplantages en velden met pinda's.
De huizen waaraan we voorbij rijden zijn niet van een geweldige schoonheid.
Af en toe staat er een oud huisje dat er wel leuk uit ziet tussen. Maar ij denk niet dat ze hier al gehoord hebben van Monumentenzorg en verbouwde, gemoderniseerde boerderijtjes. Als je hier over wat geld beschikt wil je hetzelfde betonnen
moderne huis als de buurman. Liefst nog wat groter. Aangezien je hier mag bouwen wat je zelf wil, en er geen voorschriften zijn, staan er her en der wat lelijke gedrochten. Rare daken,
veranda's, aanbouwen. Aangezien dan ook geen Bouw- en Woningtt toezicht is maakt het allemaal niets uit. Als je het zelf maar leuk vind.
Het verkeer is een stuk rustiger geworden. Veel mensen hebben de stad verlaten en zijn beladen met cadeautjes op weg naar huis. Naar de dorpen buiten de stad. Bloemenverkopers proberen hun laatste waren te verkopen. Hoe later het wordt hoe goedkoper de bloemen. Morgen zijn ze namelijk niets meer waard.
De Cao Dai tempel is eigenlijk een kathedraal. Hier zie je een versmelting van diverse godsdiensten. Hieruit is in 1925 deze nieuwe religie ontstaan. De tempel is heel opzichtig maar wel mooi. Een beetje als de Toppers nl 'over the top'. In iedere raamopening zie je het alziend Goddelijk Oog.
Normaal zijn er 4 kerkdiensten per dag.
Om 6 om 12 om 18 en om 24 uur. Maar een keer per jaar hebben de priesters en nonnen vrijaf. En dat is uitgerekend...vandaag. Dus jammer genoeg geen kerkdienst. Op foto's is het prachtig om te zien hoe de verschillende priesters prachtige gewaden aanhebben. Je kunt op een soort vide dan de mis bijwonen. Mannen en vrouwen apart.
We mogen wel de kathedraal in maar alleen aan de zijkant. In het midden mogen we niet lopen. De kleuren zijn prachtig. Veel blauw. Allerlei draken, lotussen en overal 'het oog'.
Op de terugweg rijden we door een plaats Trang Bang. Hier is de beroemde foto genomen van Phan Thi Kim Phuc. Zij komt over de weg aangelopen. Brandend en naakt. Zij en enkele anderen proberen aan een napalmaanval te ontkomen. De foto die toen van haar gemaakt werd door Nick Ut werd wereldberoemd. Ze heeft de derdegraadsverbrandingen overleefd en woont nu in Canada.
We hebben nu even een time-out genomen want we hebben een uitnodiging om Nieuwjaar te komen vieren in het hotel.
Dus even wat uitrusten voor het losbarst.
Ja, vandaag is het Oudjaarsdag (alweer)
Het jaar van de kat (alleen in Vietnam in China het jaar van het konijn) gaat over in het jaar van de draak.
Ben heel erg benieuwd wat ze voor ons in petto hebben.
Heel veel winkels zijn al dicht want dit is voor de Vietnamezen het allerbelangrijkste feest van het jaar.
Ze werken steeds heel hard om te sparen hiervoor. Maar nu gaan ze dan ook helemaal los.
We zijn erg benieuwd, dus tot morgen.

• 22 Januari 2012 - 10:08

Annie Geven:

blijf nog maar wat daar hier is het weer niet al te best regen. Geniet nog maar groet

• 22 Januari 2012 - 15:36

Frans:

Fijne jaarwisseling! Zorg maar voor een goede bodem zodat jullie morgen nog iets kunnen vertellen over het feest!
    Gr Frans