Faial zondag - Reisverslag uit Horta, Portugal van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu Faial zondag - Reisverslag uit Horta, Portugal van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu

Faial zondag

Blijf op de hoogte en volg Lojan & Thei

31 Augustus 2012 | Portugal, Horta

Hallo allemaal,

Voor vandaag plannen we een eilandtour. We moeten tenslotte de Fiat Panda aan een test onderwerpen. Faial is in oppervlakte het kleinste eiland dat we bezoeken. We vertrekken direct na het ontbijt en rijden Horta uit. De weg begint gelijk te stijgen en we komen bij een mooi uitkijkpunt vanwaar we de stad en de haven beneden kunnen zien liggen. Achter ons, richting heuvels kun je de wolken zien ontstaan. Als eerste willen een oude vulkaankrater CALDEIRA zien. De weg ernaartoe is prachtig. Alsof je door een mooi aangelegd park rijdt. Prima wegen met aan weerskanten metershoge hortensiastruiken, gemberstruiken enz. Alles in wel duizenden kleuren groen. Maar waarom zijn al die planten en struiken mooi groen? Juist, WATER. Dus het begint eerst zachtjes te miezeren en dan hard te regenen. Weinig zicht, dus ook geen krater. Maar aan de andere kant van het eiland kan de situatie geheel anders zijn. Afstanden stellen hier niet veel voor. een wegwijzer geeft CAPELINHOS aan. Hier is in 1957 nog een vulkaanuitbarsting geweest. Er is een half door as bedekte vuurtoren te zien in een mooi maanlandschap. Portugal heeft er toen weer wat land bijgekregen want de lavastroom is richting zee gegaan. Hier schijnt nog mooi de zon.
We besluiten het eiland rond te rijden en dan nog een poging te wagen om de vulkaankrater te zien. Als we er aankomen blijken wij de enige bezoekers te zijn. Regenjasjes aan en door het kleine tunneltje om aan de kraterrand te komen. Inderdaad er is vrij weinig te zien. Alleen mist. Toch maar even wachten en genieten van de rust. Plotseling komt er een wind opzetten die de mist uit de krater en over de rand blaast. de oude vulkaan gunt ons een blik in zijn binnenste. Heel even maar dan komen er weer nieuwe wolken aan. Toch voldaan weer terug naar ons hotel. De Fiat Panda heeft zijn best gedaan.
In Horta is het inmiddels ook weer opgeknapt en we gaan koffie drinken bij Peter Sport Café. ook wereldberoemd om zijn gin/tonic. Het is er altijd lastig een plaatsje te vinden want het staat in alle reisboekjes onder de noemer: Dingen die je gezien moet hebben of 'eenomweg' waard. Ondanks dat betaal je voor de beroemde gin/tonic € 2.50 en voor een grote kop koffie € 0.90
We hebben zelfs een chinees restaurant ontdekt en dat gaat het vanavond worden.