12 januari Amsterdam Delhi - Reisverslag uit Delhi, India van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu 12 januari Amsterdam Delhi - Reisverslag uit Delhi, India van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu

12 januari Amsterdam Delhi

Door: Lojan

Blijf op de hoogte en volg Lojan & Thei

12 Januari 2014 | India, Delhi

Na een fijne vlucht eindelijk gearriveerd in ons hotel, Een lekker grote, luxe en vooral schone kamer.
Op de luchthaven van Delhi was alles prima geregelden het ging er heel relaxt aan toe. Wel lange rijen voor de douane en een gedegen controle van het paspoort en visum maar gelukkig kwam het koffer er gelijk aan. In de aankomsthal lange rijen Indiers met naambordjes. Die van ons was snel gevonden. Het was vrij mistig en frisjes dus vestenweer. Lekker om te slapen. Het tijdsverschil bedraagt 4 1/2 uur. We zijn eigenlijk niet heel erg moe. Buiten het vliegveld staan hele drommen Indiers. Allemaal zijn ze op jacht naar toeristen die geen reservering hebben. Ze zien er prachtig uit. Geweldige koppen, doorleefd en met gekleurde tulbanden. Van onze gids krijgen we een bloemenslinger als welkomstgeschenk en alle papieren voor de rest van de trip. Alles dik in orde.
Dan maar op weg naar ons hotel op 3 kwartier rijden. Omdat het midden in de nacht is krijgen we van de omgeving niet veel mee. Wel is het erg druk vooral met vrachtauto's. Alles krioelt vaak zonder licht door elkaar. Regels zijn er waarschijnlijk niet.
Gelukkig: ons hotel. Vlug inchecken en dan gaan slapen. Om 10 uur morgenvroeg worden we in de lobby verwacht.
Tot morgen.
Zondag 12 januari Delhi.
Vannacht heerlijk geslapen dankzij een geweldig bed. Kunnen we dat maar 3 weken meenemen. Voor de deur ligt al de zondagskrant. Nu nog een lekker ontbijtje. Dat is vrij simpel: toast met omelet en oploskoffie. Daarvoor staan dan 3 mannen om je heen te draaien en je op je wenken te bedienen. Wij zijn op dit moment de enigste gasten in de ontbijtzaal en krijgen dus dan ook alle aandacht. Vandaag staat Delhi op het programma.
India heeft 1.147.995.904 inwoners. Ruim 1.1 miljard en sinds ik dit schrijf wel diverse zijn bijgekomen. Hiervan wonen er 18 miljoen in Delhi. Dus ruim zoveel als in heel Nederland.
Om 10 uur staat onze gids klaar. Genoeg uitgerust gaan we aan het echte werk beginnen. Op naar de Jama Masjid, de grootste moskee in India. Hij kan 25.000 mensen bevatten.
Onze gids zoekt een riksja uit die met ons door de stratjes van Chaudni Chowk rijdt. Dat is hard werken voor dat kleine iele mannetje. Maar staande op de pedalen moet dat lukken. Alles en iedereen krioelt in de smalle straatjes door elkaar. Langs de kant wordt vanalles verkocht. de meeste winkels echter zijn gesloten omdat het zondag is. 'Zondagsrust' zelfs hier.
Tijd voor een kopje thee. Langs de kant staat een theeverkoper. Uitkijken dat het water goed doogekookt heeft. Hij heeft gelukkig katonnen bekers. Maar hier drinken ze thee met heel veel melk en ik bestel dan ook een nieuwe. Deze keer zwart. Scheppen thee worden in een grote ketel met water gedaan, flink roeren, door een grote zeef. En klaar.
Terug naar onze auto naar de volgende bestemming. Het Red Fort slaan we over. We krijgen in Agra ook al een fort te zien dus dat houden we nog tegoed. De afstanden zijn hier erg groot en hier heerst de 'survival of the brutaalste'. Brutaal is onze chauffeur wel. Hij zigzagt van gaatje naar gaatje en wisselt luid toeteren telkens van rijbaan. Onderweg valt gelukkig veel te zien, in de auto zitten is dus geen straf. Af en toe komen bij een stoplicht kinderen naar de auto en proberen pennen te verkopen. Ook moeders met baby's tikken op het raampje en vragen om geld. Hiervoor moet je afschakelen want je kunt niet iedereen iets geven.
We komen bij de Memerial Site voor Mahatma Ghandi. Dit is de plaats waar zijn lichaam is gecremeerd. Op die plek staat een simpele zwart marmeren plaat met eeuwig vuur en zijn laatste woorden voordat hij stierf. Nl. Hai Ram (Oh God). Volgens het Hindoegeloof moet je hier helemaal omheen lopen en dat doen we dan ook.
Tijd voor de lunch in een 'gematigd' Indies restaurant. Volgens onze gids zou het verkeerd zijn om nu al gelijk het ECHTE indische eten te gaan eten. Dat kunnen onze maag en darmen nog niet aan. Hij is zelf vegetarier, zijn hele leven al en we bestellen dus ook wat vegetarische gerechten. Smaakt heerlijk. Toch maar vegetarier worden dan?
In Delhi is zelfs een vogelhospitaal dat gerund wordt door een groep vegetariers. Zij nemen alleen 'vegetarische' vogels aan. Vogels die alleen zaden eten. Hoe ver kun je gaan?
Verder naar de Quatab Minor, een perfect ontworpen en goed bewaard gebleven toren. Wel 72 meter hoog en vol met spreuken uit de koran. De toren is gemaakt van stenen die geroofd zijn van oude Hindoetempels. Naast de oren staat de Iron Pillar. Een bezienswaardigheid. Hij staat al 1500 jaar in weer in wind zonder te roesten. Je mag hem alleen niet meer aanraken.
Als laatste gaan we naar Humayun's Tomb. Een soort kleine Taj Mahal maar dan van rode en witte steen. Zelfs Obama heeft hem bezocht toen hij in India was. Omdat het zondag is ook hier weer veel Indische mensen die elkaar voortdurend fotgraferen. Wij ontkomen er ook niet aan. Onze gids vind dat we op de foto moeten omdat we er anders niet geweest zijn (zegt hij)
Het is al vrij laat als we terug in het hotel zijn. We krijgen een waarschuwing mee om het hotel 's avonds niet te verlaten dat kan gevaarlijk zijn. Dus eten we hier maar een niet-vegetarisch hapje.
Tot morgen

• 13 Januari 2014 - 12:36

Annie Geven:

Zo jullie zijn goed aan gekomen. Geniet maar ik volg jullie wel. Groetjes

• 14 Januari 2014 - 16:33

Frans En Vic:

Leuk af en toe iets van jullie te "horen". Geniet van jullie vakantie. Groetjes.