Zaterdag 18 januari Jaisalmer- Jodhpur - Reisverslag uit Jodhpur, India van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu Zaterdag 18 januari Jaisalmer- Jodhpur - Reisverslag uit Jodhpur, India van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu

Zaterdag 18 januari Jaisalmer- Jodhpur

Door: Lojan

Blijf op de hoogte en volg Lojan & Thei

18 Januari 2014 | India, Jodhpur

Namaste allemaal,

Heerlijk geslapen vannacht. Dus goed uitgerust voor de volgende etappe.
Na het ontbijt lopen we terug naar ons guesthouse. Alle straatjes komen ons nu al bekend voor. Wat eerst een doolhof leek heeft nu al geen geheimen meer. De kamer ligt er nog net zo bij als toen we ze gisteren hebben achtergelaten. Geen roomservice geweest. Ze dachten dat we de nacht in de woestijn hadden doorgebracht dus dat hebben we maar zo gelaten.
Na een kop koffie weer op pad eerst een stuk te voet metde bagage. Daarna weer met de tuk tuk naar de uitgang van het fort.
Alle mensen die in het fort wonen hoeven geen belasting te betalen. Alleen stroom en water zijn niet gratis. Er wonen er ongeveer 3000. Allemaal zijn ze eigenaar van de woningen en zijn afstammelingen van de bedienden van de eerste Maharadja. Ze werkten in het grote paleis.
Het fort wordt echter bedreigd vooraldoorhet toerisme. Het is gebouwd in 1156. Het rioleringssysteem was ook uit die tijd. Het is niet berekend op zoveel mensen en bezoekers die erop af komen of er nu wonen. Er gaat wel 12 keer zoveel water doorheen als berekend. Dat kan het oude systeem niet aan. Dus onder het fort wordt veel weggespoeld door lekkages in de oude riolering. In 1996 werd de alarmbel geslagenen werden verbeteringen aangebracht. Het fort werd serieus bedreigd. Nu is het niet meer in gevaar maar moet toch iedereen zich bewust zijn van het gebruik van water.
Op pas dus.Weer een vrij saaie rit naar Jodhpur. Onderweg weer veel
woestijn. Voorbij Pokaran waar in 1998 ondergrondse kernproeven hebben plaatsgevonden. Ook de eerste van 1974 vond hier plaats.
Als we in de buurt van Jodhpur komen neemt het verkeer weer toe. Er krioelt weer vanalles door elkaar. Ons hotel ligt onder het fort maar daavoor moet Singh eerst door de smalle oude straatjes. RAAS Haveli is een prachtig boutique hotel. Een oud gedeelte met daarin de Spa en de rest is supermodern. Onze kamer heeft zelfs de droom van iedere vrouw: een walk-in closet. Alles is van alle gemwkken voorzien. Megabad, megadouche, megabed... we gaan genieten. Een lekkere fles wijn bij het avondeten.Die kost vier keer zoveel als gisteren de hele rekening. Je leeft tenslotten maar een keer. Buiten eten kan nog net naast onze tafel een schaal met gloeiende houtskool. Eindelijk echte koffie en geen oplos. We gaan ECHT genieten.
Morgen citytour en we hoeven niet vroeg op. Het bed is lekker groot en we gaan eens heerlijk slapen. We hebben oordopjes gekregen want de moskee is om de hoek. De imam begint morgenvroeg om 6 uur met zijn gejengel.Hier hebben we vanavond aleen voerproefje van gehad. Hij roept niet alleen op voor het gebed hij citeert ook nog eens luidruchtig (met luidspreker) de halve koran. Misschien knippen we morgenvroeg zij kabel door.
Voor nu welterusten.