Zaterdag 24 januari TALPA-LIUMBINI - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu Zaterdag 24 januari TALPA-LIUMBINI - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu

Zaterdag 24 januari TALPA-LIUMBINI

Blijf op de hoogte en volg Lojan & Thei

24 Januari 2015 | Nepal, Lumbini

Namaste,

Vanmorgen valt ons mooie plannetje in duigen. We hebben namelijk gisteren een fijne bakker uitgezocht om iets lekkers bij de lunch te gaan halen is hij gesloten. Op zaterdag is hier de wekelijkse rustdag. Alles gesloten dus. We krijgen een eenvoudig ontbijt op het dakterras in de zon. Dat doet goed.
De afstand is vandaag niet zo groot en Lumbini is helemaal vlak. Maar zover is het nog niet. Eerst nog anderhalf uur in de achtbaan. Daarna plotseling alleen nog rechte weg. Niet te geloven. Aan weerszijden van de weg staan hoge half afgebouwde huizen. Een zootje. Dan weer een stukje, niet afgebouwde 'autoweg' Tractors rijden kris kras door alles heen. We moeten stoppen voor een lange processie in het rood geklede dames die gewoon de weg oversteken. voor hen uit loopt een soort muziekkapel.
Ons resort ligt vlakbij de Heilige stad waar Buddha is geboren. De begroeting is weer hartelijk, we krijgen koffie en thee aangeboden. Daarna gooien wij de mandarijnen van Ishwor in de groep. We mogen kiezen waar we willen slapen. Er zijn kleine huisjes, leuk maar een beetje gedateerd. Er is ook een nieuw complex met grote kamers en een fijne badkamer. Voordeel hiervan is dat er 24 uur per dag warm water is. We kiezen voor het laatste en daar staat ook onze bagage al. Ze zijn hier volop bezig met renoveren maar dan a la Nepali style. Dat wil zeggen: alles uit de losse hand. Ze gebruiken gewone bakstenen om een terras te leggen. Dus EEN auto erover en ze zijn al stuk. Over minder dan een jaar kunnen ze helemaal opnieuw beginnen.
Ook onze badkamer is zo. Prima uitgevoerd maar ze hebben ontzettend geknoeid met latex en voegmiddel. Kranen en tegels zitten nog vol. Nooit afgeveegd.
Na de lunch worden we opgehaald doordegids om naar Lumbini Park te gaan. Gelukkig kunnen we met de bus naar binnen want het hele complex is te uitgebreid om te voet te doen.
Hier hebben Buddhisten uit de hele wereld kloosters en tempels gebouwd. Aan de bouwstijl kun je zien uit welk land ze komen. We beginnen bij het Duitse paviljoen. Natuurlijk schoenen uit. De tempel is vrij nieuw, met prachtige muurschilderingen. Daarna is de tempel van Nepal aan de beurt, de mooiste van allemaal. Een heel eenvoudige grote Buddha. Gewone eenvoudige witte muren. Als we weer buiten komen om onze schoenen aan te doen zijn die van Thei nergens te vinden. GESTOLEN, dus. We kijken overal maar niets meer te zien. Onze gids vraag wat rond maar niemand schijnt iets te weten. Wat een rotgevoel. Uitgerekend op deze plaats BAH!!!
Dan maar weer verder op alleen de sokken. Zo komen erverschillende tempels aan de beurt. Foto's maken mag soms wel maar filmen niet.
Achter de Tibetaanse tempel horen we een trom en stemmen die mantra's opzeggen. Onze gids leidt ons naar een kleine donkere ruimte. Hier zitten een zestal kleine monniken hun mantra's te oefenen. Indrukwekkens. Ondanks dat worden we misselijk van de wierook.
Op het complex zijn ze nog volop bezig met de bouw van nieuwe tempels. Er zit dus nogal wat geld in deBuddhistische gemeenschap. Sommige worden gesponsord door de verschillende regeringen maar de meeste moeten zelf voor de centjes zorgen. De bouw gaat dan ook in verschillende fases.
Zo ook de Chinese tempel. Onmiskenbaar met een dikke Happy Buddha aan de ingang.
Behalve de tempel bestaat het complex uit 300 kamers voor bezoekers en diverse vergaderzalen. Er staat een sadu die natuurlijk tegen betaling op de foto wil. Hij rolt zijn haren uit. Die rasta's zijn zeker twee meter lang. Ze voelen erg stug aan en stinken ontzettend. Zo krijgt hij wel een zakcentje bij elkaar.
We naderen het hoogtepunt van Lumbini namelijk de geboorteplek van Buddha, Siddharta zoals hij toen nog heette. Buiten het gebouw waarin de ruines zich bevinden zitten een aantal monniken onder een Bo tree. Gebedsvlaggen hangen van boom tot boom in de bekende kleuren. We gaanhet witte gebouw binnen. In het midden bevinden zich de ruines. Diverse mensen zitten langs de kant te bidden. Voor hen is dit het ultieme Heiligdom. Het Bethlehem van het Buddhisme. We gaan in de rij staan om de steen te kunnen bekijken waar Buddha ter wereld kwam. Hij is afgedekt met plexiglas. Sommige hebben bankbiljetten naar beneden gestrooid. Nou, fijn om eens gezien te hebben maar het zal wel.
We hebben nu zoveel verschillende verhalen over Buddha gehoord dat we beginnen te twijfelen aan dat hele verhaal. Het is net zoiets als onze bijbel en het verhaal van Adam en Eva.
Terug naar de bus en ons Resort. we bestellen vast het avondeten. een 3-gangen diner met koffie. Prijs? 5 euro.
Er zijn maar 4 andere gasten dus zoals altijd krijgen we alle aandacht. Even nog een afspraakje met Prem maken om morgen vogels te gaan spotten.
Welterusten. Wel stroom, geen internet.