11 januari Swamimalai-Tnjore-Trichy - Reisverslag uit Trichy, India van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu 11 januari Swamimalai-Tnjore-Trichy - Reisverslag uit Trichy, India van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu

11 januari Swamimalai-Tnjore-Trichy

Blijf op de hoogte en volg Lojan & Thei

11 Januari 2017 | India, Trichy

Vanakkam allemaal,

Vandaag, na een nachtje INDeco hotel in Swamimalai, weer verder via een tussenstop in Tanjore naar Trichy. Deze keer wordt het ontbijt geserveerd door een zeer efficiente Indier (die bestaan) die met militaire precisie zijn ontbijtzaal regeert. Heerlijk vers fruit, bananenpannenkoek, toast en koffie. Eieren naar keuze. Alleen luisteren gaat hem niet zo goed af. EEN ei worden er twee en koffie wordt thee. Maar beter zo als dat iemand niet vooruit te branden is.
Alle dieren zijn vanmorgen weer present. De eenden, ganzen en wite kalkoenen. Alleen de hertjes liggen nog te luieren. Helaas geen afscheid nemen van mijn favoriete beestje dat al verschillende keren mijn handen heeft schoongelikt. We hadden echt een band met elkaar.
Naga heeft de auto al gestart maar we worden nog even teruggeroepen. Ter ere van alle mensen die vandaag vertrekken wordt er een kleine ceremonie uitgevoerd. Bij een beeld van Ganesh, de olifantengod, vindt deze plaats. Dit om ons een goede en veilige reis te wensen. Een jongeman plaatst om een kokosnoot een pitje met ghee (boter) en probeert dat aan te steken. Het wil niet gelijk branden. Als het eindelijk gelukt is wordt de kokosnoot met pitje bij Ganesh geplaatst. Hij maakt de pit uit en gooit de noot op de grond voor het beeld kapot. Het kokoswater spettert alle kanten op. We zitten onder. Is niet erg, geeft toch geen vlekken en kokoswater is op dit moment een rage.
Onderweg nu. Is hetzelfde als voorgaande dagen.We passeren half droog gevallen rivieren.Alleen her en der wat plassen water. Het duurt nog lang voordat het regenseizoen gaan beginnen. Dit is eng.
We bereiken Tanjore ook wel Thanjavur genoemd. Dit was duizend jaar geleden de vijftiende grootste stad ter wereld. Omdat er altijd voldoende te eten was, het centrum van de rijstteelt, konden de inwoners zich volop aan cultuur wijden.
We treffen onze gids bij de tempel van Brihadishvara. Het blijkt een klein rond vrouwtje gekleed in een kleurrijke sari te zijn.
De tempel maakt deel uit van het Unesco Werelderfgoed.En dat is goed te merken. Het is rondom beter verzorgd en onze wederom blote voeten hebben niet zoveel te lijden van losse stenen. In de tempel deelt de priester punten uit en we krijgen een mooie rode stip op ons voorhoofd. Het centrale plein is groot, wel 241 bij 122 meter en is omringt door een grote muur. Er staat een reusachtige handi (stier) uit EEN enkel granietblok gehakt. Vanwege het aanstaande festivel zijn ze deze prachtig aan het versieren met bloemen en fruit.
De hoofdtempel is 66 meter hoog en vol met verschillende godenbeelden. De top die uit EEN stuk steen bestaat hebben ze op een heel ingenieuze manier naar boven gekregen. Ze zijn namelijk 6 kilometer hier vandaan begonnen met het bouwen van een soort ramp richting tempel. Op zo' n grote afstand krijg je maar een gering stijgingspercentage. Eerder een vals plat. De grote steen is zo met behulp van olifanten en buffels naar boven gebracht. Clever.
Volgende stop is het Paleis van de Maharadja. Onderweg zien we een processie aankomen. Beelden die normaal in de tempel staan worden nu op karren door de stad gereden. Mensen langs de kant brengen bloemen en krijgen de zegen.
Bij het Paleis is ook een museum ondergebracht maar beide verdienen de naam niet. Overslaan alsje ooit van plan bent naar Tanjore te komen.
Lekker vroeg in de middag gaan we naar ons hotel aan de rand van de stad. Een echt hotel/hotel zoals er twaalf van in een dozijn gaan en die er overal ter wereld hetzelfde uitzien. Schoon maar standaard.
Het restaurant bevindt zich op de bovendste verdieping en de ober regelt voor ons een paar stoelen op het lege dakterras. Even een momentje voor onszelf. In de verte zien we ons ' uitstapje' van morgen al liggen.
Ben benieuwd.
Welterusten.