26 januari Varkala - Reisverslag uit Kollam, India van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu 26 januari Varkala - Reisverslag uit Kollam, India van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu

26 januari Varkala

Blijf op de hoogte en volg Lojan & Thei

26 Januari 2017 | India, Kollam

Namaskaram allemaal,

Vandaag de laatste dag. Nu nog even genieten oponze veranda met de ruisende zee op de achtergrond.
We zijn vanochtend alvroeg uit de veren.Nieuwsgierig of er vandaag nog vis gevangen gaat worden.Inderdaad zijn de mannen al bezig aan hun eerste ronde. Dezelfde procedure als gisteren. Maar het net lijkt nu heel zwaar, boordevol vis. Als het net is binnengehaald en ze bij het binnenste zijn gekomen volgt de teleurstelling. Het zijn voornamelijk dikke, rode kwallen en weer wat kleine visjes. De kwallen worden net zoals gisteren weer teruggegooid en de rest van de vangst verdwijnt in de krat van de opkoper. Alweer al die moeite voor bijna niets en ze moeten NOG een keer.
We gaan ontbijten. De zon laat zich vandaag wel zien en de temperatuur loopt snel op. We zitten lekker in de schadus op onze veranda.
De baas komt met een provisorische ladder van bamboestokken aanlopen en plaatst hem tegen een palmboom. Het wordt tijd voor een uitgebreide trimbeurt. Een pezige, smalle man klimt de ladder omhoog en begint met een kapmes de dorre bladeren te verwijderen. Grote trossen kokosnoten donderen naar beneden en spatten alle kanten uit. Maar ondanks dat blijven de noten heel en je kunt het sap horen klotsen. Zo komen verschillende bomen aan de beurt. Waar de ladder te kort is, klimt de man zonder touw als een aap verder de boom in. De noten gaan de kruiwagen in en belanden in een kleine vrachtauto. Ook alle dorre takken worden meegenomen.
Het is plakweer maar we besluiten toch maar een stuk te gaan wandelen. Deze keer de andere kant uit. Maar er is nergens schaduw dus dat is gekkenwerk. Dan maar lui vandaag.
Vast de bagage uitzoeken en de WINTERkleren klaarleggen voor morgen. Ik breng een plastic zak met kleren naar de zus van Ganesh.
De mangoest komt weer op bezoek en brengt zelfs een vriendje mee. Voor hem zijn de vissen in de vijver ook heel aanlokkelijk. Het zijn beesten zonder angst. ze vallen zelfs slangen aan en winnen meestal ook nog.
We beginnen aan ons laatste avondmaal hier. Morgenvroeg om 5uur opstaan en dan begint de lange reis terug.
We nemen afscheid en Ganesh doet gelijk zijn nieuwe schoenen aan.
We luisteren nog wat naar het geluid van de zee en dan is het welterusten...

• 26 Januari 2017 - 19:35

Jeanne Vestjens:

Wens jullie een veilige reis en tot ziens.
    Groetjes Jeanne

• 26 Januari 2017 - 22:44

Renz:

Ik heb genoten van jullie verhalen....goeie reis terug

• 27 Januari 2017 - 09:37

Marjo Cownley: