Faial zaterdag - Reisverslag uit Horta, Portugal van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu Faial zaterdag - Reisverslag uit Horta, Portugal van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu

Faial zaterdag

Blijf op de hoogte en volg Lojan & Thei

31 Augustus 2012 | Portugal, Horta

Halle allemaal,

Vandaag is het eindelijk zover: zal het doorgaan? Zijn er walvissen aanwezig? Bij Peter Sport Café krijgen we eerst een korte briefing waarin wordt uitgelegd welke soorten walvissen en dolfijnen we kunnen gaan zien (misschien). Daarna weer het wachten. Er zijn speciale uitkijkposten, op zee en ook vanaf land die de oceaan in de gaten houden. En na een klein half uur komt het verlossende woord: er zijn 2 walvissen gespot. Daar zijn echter al andere boten bij dus daar mogen wij niet meer naar toe. Er zijn strenge regels voor het benaderen van walvissen. Gelukkig maar. Anders krijg je toestanden zoals in Lovina/Bali
waar de dolfijnen daar helemaal opgejaagd worden. Hier zijn er regels die bepalen hoe je de dieren mag benaderen en met hoeveel. De afstand die je moet houden enz. Dieren kunnen in de stress raken van teveel boten en het geluid van de motoren. Vooral de kalfjes zijn erg bang. De bioloog kan dat aan hun gedrag zien. Er zijn dieren die het hele jaar door in deze streken voorkomen maar ook soorten die alleen op doortocht zijn. Bij de eilanden is er een warme Golfstroom waardoor er veel voedsel voor hun te vinden is. Op dit moment zijn het de Spermwhales die er voornamelijk te vinden zijn. Er zijn er dus 2 gespot en waar er 2 zijn, zijn er wellicht meer. Dus met z'n allen naar de haven en aan boord van de boot. Het is ruim een uur varen maar dat is bepaald geen straf. We zien vanaf de boot verschillende eilanden van de Azoren en we bevinden ons zelfs zover op de oceaan dat we er 5 tegelijk kunnen zien. De boot stampt behoorlijk en we zijn blij dat er kleine kuipstoeltjes zijn waarin we kunnen zitten. De jongeman achter ons ziet al behoorlijk wit en heeft zijn ontbijt al over 2 zakjes verdeeld. Hij zit als een hoopje ellende in zijn stoel en hem interesseerd op dit moment helemaal niets meer. Walvis of geen walvis. Opeens zien we ze in de verte. Ze zijn te herkennen aan de fontein van water die uit hun spuitgat komt. Het zijn inderdaad spermwhales. Dit is een soort die als enige het spuitgat aan de zijkant van het hoofd heeft en niet bovenop. De boot mindert vaart en we kunnen ze dichterbij bekijken. Het zijn er 2. We volgen ze een tijdje en dan helaas een 'shalow dive'. Dit houdt in dat ze niet diep gaan duiken maar alleen iets onder de oppervlakte. Dus geen mooie staart te zien. Deze soort kan tot 3.000 m diep en dan tot anderhalf uur onder water blijven. Daar zoeken ze naar voedsel met name squid. Hun hartslag zakt naar één keer per minuut. We zien nog diverse kleine groepjes walvissen die voor de boot zwemmen. Prachtige grote dieren. Maar geen ene vertrouwd ons genoeg om aan een diepe duik te beginnen. Dan gaat het nl in snel tempo naar beneden. Ze laden hun hoofd vol water om dan pijlrecht naar onderen te gaan. Vandaar dat je dan mooi hun staart kunt bewonderen. Ze staan als het ware op hun kop. De 'moederwalvissen' hebben een kalfje bij zich. Je kunt het maatverschil tussen moeder en kind goed zien. De walvis krijgt één keer in de 8 jaar een jong. Dat blijft al die tijd tot het volgende komt bij haar en drinkt haar melk. Als het een mannetje is gaat het weg en leeft dan solitair. Een wijfje blijft bij de groep. Een groep walvissen is dus altijd wijfjes met hun jongen.
Ondertussen krijgt onze boot gezelschap van diverse soorten dolfijnen die het leuk vinden om met ons mee te zwemmen. Ze dartelen voor de boeg van de boot en ook de Zodiac die naast ons vaart vinden ze heel leuk.
Het is al tamelijk laat geworden, we zijn al een aantal uren op zee en het wordt tijd om terug te varen. We 'doen' nog een laatste eenzame walvis. We volgen een tijdje en we doen een schietgebedje SHOW US YOU TAIL!!! En als niemand het meer verwacht begint de walvis aan zijn diepe duik. Statig gaat zijn staart omhoog en gaat hij onder in het diepe water op zoek naar zijn volgende maaltijd. Een mooiere afsluiting kun je niet wensen. Dus terug naar de haven. Dit duurt nog wel even want de zee is een stuk ruwer en de boot vaart minder snel. De jongeman hangt nog steeds boven zijn plastic zak. Zodra de haven in zicht komt is hij weer ok.