Donderdag 16 januari Bikaner-Jaisalmer - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu Donderdag 16 januari Bikaner-Jaisalmer - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu

Donderdag 16 januari Bikaner-Jaisalmer

Door: Lojan

Blijf op de hoogte en volg Lojan & Thei

16 Januari 2014 | India, Jaisalmer

Namaste allemaal,

Van een Maharadja met 6000 acres and 'room for several pony's' naar een 4 kamer Guesthouse. Wie had dat gedacht?
Vannacht zullen we tussen de muren van het fort in Jaisalmer blijven in een klein GH dat door 2 broers wordt gerund.
Maar eerst nog ernaartoe. Om 9 uur vertrekken we maar onderweg eerst nog naar Kolayat met een mooie tempwl gewijdt aan Brahma. De tempel ligt aan een groot meer met 53 ghats. Nu is het uitgesorven maar in oktober of november komen er veel pelgrims om van de trappen een duik in het meer te doen. Zo te zien komen er inderdaad niet veel toeristen want we hebben veel bekijks. Als je als Hindoe hier bedevaart doet telt een dat in deze plaats voor 10 jaar in een andere. Aan een van de trappen zit een groepje mannen. Een van hen gaat zich waaarschijnlijk reinigen. Om hen heen staan diverse giften. Ze komen aan met een emmer met water uit het meer. Anderen brengen weer plukken gras. Er wordt wat gebeden en wat met potjes gerammeld. Sasbajib weet ook niet precies wat ze doen. Hij is nl. Sikh en die doen niet aan rituelen. Je kunt ook aan zijn gezicht zien dat hij het maar onzin vindt. We wachten nog een tijd maar spectaculair wordt het niet.
Verder dan maar weer. Onderweg weer grote steenbakkerijen. Sommige met witte andere met zwarte rook. Er wordt midden in het land een grote schoorsteen gebouwd. De grond rondom wordt afgegraven in mallen gedaan en dan gebakken. Bij schoorstenen die al wat langer staan is de aarde rondom bijna helemaal weg en staat hij dus min of meer op een heuveltje.
We rijden door de Tharwoestijn. Deze lijkt leefg en kaal maar overal zijn tekenen van leven. We zien herten, kuddes kamelen en uiteraard de nodige koeien. Grote kraaien eten aan kadavers van dieren die aangereden zijn.
We maken een omweg naar Khichan. Het is een klein plaatsje waar een grote kolonie Demoiselle kraanvolgels overwintert. De vogels eten per dag wel bijna 5000 kg zaad. Ze komen in augustus en vertrekken weer in maart naar Siberie. Het zijn er meer dan 9000. We hebben ze niet geteld.
Als we uitstappen om foto's te maken worden we gelijk belaagd door wat opgeschoten jongens. Ze drentelen om ons heen en vragen om geld. Ook een oude opa gaat met ons mee. We moeten een stukje bergop naar het tweede meer maar opa dribbelt lichtvoetig met zijn lange stok met ons mee. Af en toe mept hij een van de jongens met zijn stok.
De volgels zitten rustig aan de twee meertjes. Af en toe vliegen ze een rondje en landen dan weer op een andere plek.
Op weg naar Jaisalmer komen we langs diverse ernstige ongelukken. Uitgebrande vrachtauto's liggen langs de kant van de weg. Zo te zien is alles nog niet zo lang geleden gebeurd. Ook een tractor ligt naast de weg. De aanhangwagen met ijzeren staven is omgevallen. De bestuurder ligt geknakt en hevig bloedend achter zijn stuur. Dat ziet er niet goed uit. Door niet aan denken..
We kunnen het fort niet met de auto naar binnen. Alle bagage moet eruit en in een tuk tuk. De gids die al stond te wachten rijdt met de brommer voor ons uit. We moeten door de grote dikke muren met grote poorten. Net genoeg ruimte voor de tuk tuk. Dat past maar net, handen binnen boord. Dan worden de straatjes zelfs te smal voor de tuk tuk en moeten we, met bagage, tevoet verder. Waar komen we terecht net een doolhof.
Dan zien we een bordje Mud Mirror Guesthouse. Het nummer 1 HG in Tripadvisor. De mensen hier zijn supervriendelijk niets van te zeggen maar de kamer is een ramp. De matras, als je het zo kunt noemen, is 3 cm dik. De muren zijn van leem. Prima niet warm en niet koud. Maar geven af als krijt. Je kunt niets aanraken. We hebben geen stoel of nachtkastje. Oke, hier zetten we ond dan maar overheen. Dineren kunnen we op het dakterras met een geweldig uitzicht dat veel goedmaakt. Ook het eten smaakt goed. De eigenaren komen een praatje maken.
Op de badkamer zit een grote gekko bij de lamp en kijkt op je neer. Gekko's zijn we wel gewend maar dit formaat nog niet.Het zijn gelukkig insecteneters en doen geen vlieg kwaad (grapje). Laat hem het zijne er maar van denken.
Dan gaan we maar vroeg naar bed. En dat valt niet mee. Het wordt dan ook een slapeloze nacht.
Jullie wel welterusten.