Donderdag 26 juni Skopje - Reisverslag uit Skopje, Macedonië van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu Donderdag 26 juni Skopje - Reisverslag uit Skopje, Macedonië van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu

Donderdag 26 juni Skopje

Blijf op de hoogte en volg Lojan & Thei

26 Juni 2014 | Macedonië, Skopje

Hallo allemaal,

Vandaag was, vrees ik, niet erg productief. Na een overheerlijk ontbijt, waarbij het brood net helemaal vers uit de oven kwam en de jus d'orange uiteen sinaasappel en niet uit een pak zijn we die mooie grote gebouwen eens van dichtbij gaan bekijken. Nou, wat een afknapper. Wat 's avonds met mooie verlichting spectaculair uitziet is bij daglicht spuuglelijk en maar half af. Er wordt op dit moment het wat nieuw gebouwd. De hele stad staat vol bouwkranen. Overal rond het Macedonieplein worden nieuwe gebouwen uit de grond gestampt.
Een tweede voetgangersbrug, de Oko (oog)brug leidt ook naar de overkant van de rivier de Vardar. Net zoals bij de Karlsbrug in Praag bevinden zich op de reling bronzen beelden van beroemde figuren en heiligen. Uberkitch die veel geld heeft gekost. Volgens de plaatselijke bevolking gaat veel te veel belastinggeld op aan die onzin. Niemand vindt het echt mooi. De nieuwe rechtbank en kantoren van de Openbare aanklager zijn al even pompeus.
Van al dat wandelen slaat de dorst alweer toe. Tijd voor een glaasje water.
Het is veel te heet voor bier. Laten we net optijd een ijssalon vinden waar ze bij een gratis glaasje water ook nog ijs serveren. 2 grote ijscoupes voor het luttele bedrag van omgerekend 2 euro.
We slenteren langzaam van bankje naar bankje weer terug richting centrum.
Er is net een lading Japanners gearriveerd. Mondkapjes, parasols, grote hoeden met voile en veel fototoestellen. Skopje in EEN uur. Verder valt het met de touristen hier wel mee.
Nu nog naar het Herdenkingshuis van moeder Teresa die in Skopje geboren is. In 2009 is het geopend en staat op de plek waar ooit de Katholieke Kerk stond waar ze gedoopt werd. Binnen een aantal foto's van haar leven. En ook van de beroemdheden die ze ontmoet heeft toen ze de Nobelprijs kreeg uitgereikt. Ze heeft prachtig werk verricht in de sloppenwijken van Calcutta. Boven in het centrum een kleine kapel met altaar en een grote foto van Moeder Teresa. Je wordt er wel stil van.
Buiten op straat gaat alles weer zijn gang. Even nog een terrasje pikken en mensen kijken. Altijd leuk. Bij onze overburen blijken ze geen glazen wijn te serveren. Alleen hele flessen. Maar goed dat het geen straf is om een fles Macedonische wijn keizer te moeten maken. Tenslotte hoeven we daarna alleen maar over te steken. En dat moet in dit geval ook nog schuin.
Tijd voor een siesta maar eerst nog in onze leuke lift.
Vanavond zullen we eens restaurant nr.2 uit Tripadvisor gaan uitproberen.
Valt dat even vies tegen. waar komen eigenlijk die geweldige recensies vandaan. Daar zullen we eens verandering in brengen. In het vervolg liever naar een klein lokaal tentje waar nog liefde in het eten zit.
In de stad is alweer een hoop te doen en ook de trommelaars zijn er weer..
Genoeg voor vandaag.
Welterusten!