Dinsdag 14 juli Leh - Reisverslag uit Jispa, India van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu Dinsdag 14 juli Leh - Reisverslag uit Jispa, India van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu

Dinsdag 14 juli Leh

Blijf op de hoogte en volg Lojan & Thei

14 Juli 2015 | India, Jispa

Julley,

Vandaag vanuit Leh naar de Phyang Monestery.Hier wordt de komende dagen een festival gegeven. De datum hiervan is meestel verschillend en wordt berekend aan de hand van de Tibetaanse kalender.
Vandaag moeten we nog even verkassen naar een ander hotel aan de rand van Leh. Dat van ons is op dit moment volgeboekt en we willen niet terug naar de Sangto Villa. Daar is het eten veel te slecht.
Als we bij het klooster aankomen, zo'n 16 km buiten Leh staat er al een lange rij auto's. De toegangsweg staat vol met kraampjes die overal dezelfde prullaria verkopen. Gauw naar de binnenplaats een stekje zoeken want de dansen gaan zo beginnen. De plaats zit al aardig vol maar we bemachtigen een plek tussen de locals. Oude vrouwtjes in zwarte kleding met heerlijke rimpels in het gezicht. De messte hebben twee vlechten en een muts op. Voor hun is dit een groot uitje. Ze hebben eten bij zich en kwebbelen erop los.
De eerste dansers komen de binnenplaats op. Het zijn monniken die verkleed zijn als goden. We missen een beetje de symboliek.Alles, de kostuums en wat zein de handen hebben, heeft een bepaalde betekenis. De bijbehorende muziek is prachtig. De kleine monnikjes helpen met het dragen van de fluiten. Ieedereen heeft prachtige hoeden op. Ze behoren tot de rode sekte dus alle hoofdbedekkingen zijn rood.
Er wordt druk gefotografeerd op het schandalige af. De oude mensjes die rondom ons heen zitten krijgen een joekel van een lens bijna tegen hun gezicht aangedrukt. En dat niet van een fotograaf. Nee iedereen wil de doorgroefde en doorleefde gezichten op de foto. Ik zou er gek van worden.
De dansen volgen elkaar op. Ze lijken allemaal wel op elkaar en we beginnen ons te vervelen. We roepen Otsal en vinden dat het voor vandaag welletjes is geweest. Terug naar ons hotel morgen terug naar Delhi. Het zit er bijna op.
We kunnen hierna nog een paar daagjes uitrusten en ons laten verwennen.
Het hotel heeft een goede kok die gelukkig ook verzoeknummers klaarmaakt. We krijgen het allerlekkerste vegetarische eten van de laatste weken. Heerlijk aardappels op Ko Lo Yukmanier klaargemaakt. De bloemkoolroosjes hebben ook een lekker korstje in een koriandersaus. Zo kan het dus ook. Ondertussen krijgen we te horen dat onze vlucht vervroegd is. We moeten al om 4.30 uur op. Gek want Otsal heeft gelbeld om te zeggen dat het om vijf uur was. Nou ja dan maar een halfuur minder slapen. Dat halen we wel in.
Welterusten.