20 januari Bhavnagar - Reisverslag uit Bhāvnagar, India van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu 20 januari Bhavnagar - Reisverslag uit Bhāvnagar, India van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu

20 januari Bhavnagar

Blijf op de hoogte en volg Lojan & Thei

20 Januari 2018 | India, Bhāvnagar

Namaste/kem tsjo allemaal,

Geen wekker om 4.30 uur want ons besluit om niet naar Palitana te gaan blíjft staan.
We hoeven ons niet te vervelen want ook Bhavnagar heeft nog vanalles te zien. Ontbijt: jullie raden het al, toast, jam en ei. De worstjes, die wel op de kaart staan, hebben ze niet. Gelukkig wel yoghurt. Altijd goed voor de darmflora.
Om 9 uur zitten we in de auto. Bhavnagar is een vrij grote stad met meer dan 600.000 inwoners. Vies en druk. Et zijn wat tempels te zien en verder nog een uitgebreide markt.
De Takheshwar tempel ligt op een heuvel. Har gaat naar boven terwijl wij de pelgrims observeren. Ze tappen wat water uit een kraan in een koperen potje. Daarbij doen ze een scheutje melk. Ze gaan hiermee naar een boom onder aan de trappen, doen hun schoenen uit en schudden het water aan de wortels van de boom. Uiteraard met de nodige gebeden en buigingen. Lopen nog eens om de boom heen doen de schoenen weer aan. En klaar.
De volgende tempel is de perfect aangelegde Shri Swaminarayan Mandir. Pas 16 jaar oud en gelegen midden in goed onderhouden tuinen. Het is bijnaTE clean.
We passeren nog een Sikhtempel en die heeft Har nog nooit van binnen gezien. Maar dan moet je wel wat over je hoofd en ook je sokken moeten uit. Voordat je naar binnen gaat moet je door een bak met water. Een oude heer bij de ingang leent me ern hoofddoek die gelukkig kraakschoon is. De marmeren trap omhoog, de tempel in. Verwacht hier geen versieringen of beelden want daaraan doen de Sikh niet. Rechte witte muren en dikke tapijten op de vloer. Het grote boek, hun guru, ligt onder een blinkende doek midden in de ruimte. Een vrouw komt naar me toe en gebaart dat ik foto's mag maken. In een aparte ruimte liggen nog twee boeken. Ze haalt van eentje het kleed af, gaat erachter zitten en begint me voor te lezen. Wat klinkt dat mooi ook al versta ik het niet. Jammer dat de priesteres, tenminste ik denk dat ze dat is, geen engels spreekt. We hebben een klik met elkaar en soms zijn dan geen woorden nodig. Iedereen in de Gurdwara, Sikhtempel, is erg vriendelijk. Bij de uitgang zit een goedlachse pude dame. Ze deelt een soort deeg uit. Het smaakt zoet, als een stukje suikerbrood ergens in geweekt. Haar kin is begroeid met lange witte haren. Tijd voor de snorrepot.
Ik lever de hoofddoek weer in en bedank hem. In Sikgtempels kun je ook altijd eten maar dat doen we maar niet.
Singh parkeert de auto bij een klein meer. Er staat niet veel water in maar er hebben zich toch een paar kraanvogels verzamelt. Het stinkt er ontzettend naar pis en op de stoep liggen hoopjes mens te slapen.
De markt is niet ver en ligt aan weerszijden van de straat. Tuktuks en brommers rijden er luid toeterend doorheen. Je moet die niet alleen zien te ontwijken maar ook nog eens opletten dat je niet in de stront of andere viezigheid trapt.
De afdeling fruit is erg kleurrijk. Door het hoog op te stapelen ziet het eruit als een plaatje. Zo heb je verschillende afdelingen: fruit, groente, kleding, potten ed.
Als Har wil gaan filmen begint een oude vrouw te flippen. Ze verkoopt metalen kruiken. Ze begint naar Har te schelden neemt een kruik in haar handen en wil uithalen om te gaan gooien. Har is zich van geen kwaad bewust. Alle omstanders vinden het wel grappig en lachen zich een hoedje. Die hebben natuurlijk verstaan wat ze allemaal schreeuwde.
Na een tijdje houden we het voor gezien, het is te luidruchtig allemaal.
Singh rijdt nog een extra rondje met ons door de stad en dan terug naar ons paleis.
Hier is de schoonmaakploeg nog hard bezig. Oude, pezige dames in sari die zo te zien een hard leven hebben gehad, zijn de vloer aan het vegen. Alles wordt goed bijgehouden.
Voor vanavond bestellen we Singh. En hij komt om 7 uur voorrijden. Ik heb het beste restaurant van Bhavnagar opgezocht en dat ligt 10 km buiten de stad.
Na wat broodnodige rust en een Esther Verhoef staat Singh ,et de auto klaar. Het is zaterdag en er zijn grote groepen jongemannen op pad. In RK restaurant worden we goed ontvangen en het eten laat niet lang op zich wachten. Ook nu weer belachelijk goedkoop: 3 gangen, 3 personen €17,00.
En dat in het nr. 1 van de stad.
Op de terugweg zitten er nog zat verkopers langs de straat terwijl het toch al 9 uur is. Hun hoopjes groenten en fruit zijn wel wat geslonken maar nog lan niet helemaal op. Het zijn lange dagen voor die mensen.
Welterusten...

• 21 Januari 2018 - 21:58

Renz:

Elke keer wel vroeg op zie ik

• 21 Januari 2018 - 23:28

Jeanne Vestjens:

Lijkt mij heel vies daar, dat was wat voor Jan.
    Maar jullie zien wel dingen die hij nooit zal zien .
    Het is toch interessant hoe sommige culturen moeten leven,wij zijn ook veel te proper.
    Alles moet hier zo steriel zijn.
    Wens jullie nog fijne dagen en tot ziens
    Groetjes Jan en Jeanne