Can Tho-Saigon - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu Can Tho-Saigon - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu

Can Tho-Saigon

Door: visschers

Blijf op de hoogte en volg Lojan & Thei

24 Januari 2012 | Vietnam, Hanoi

Hallo allemaal,

Weer een vol programma vandaag dus maar snel beginnen. We starten met een boottripje.In de Mekongdelta is water nooit ver weg dus die is zo gevonden. We varen door rivierarmen en kanalen die al lang geleden zijn aangelegd. De oevers staan dan ook bijna allemaal op instorten. Het is ongelooflijk hoe de mensen wonen. Het zijn niet meer dan in elkaar geflanste hutjes. Die doen me denken aan de bouwwerken die je vroeger zelf maakte met de trapladder, een oud gordijn en de wasknijpers van je moeder. Volgens Zen komt hier toch gelukkig verbetering
in en zijn de mensen wel arm maar hebben geen honger. De vis zwemt langs de achterdeur. Je hebt je eigen toilet, badkamer, wasmachine in één. Het leven is van een kant ook makkelijk. Iedereen is constant aan het vegen maar echt poetsen wordt niet gedaan. Het is een zootje ongeregeld.
Hier en daar staan al wat stenen huizen die soms wel mooi te noemen zijn.
Na een tijdje gevaren te hebben gaan we aan wal in een boomgaard. Niet zoals wij ons die voorstellen, netjes in de rij. Gewoon een hele grote tuin waar her en der diverse soorten fruitbomen groeien. Altijs is er wel een soort fruit op dat moment rijp. In de Mekongdelta is men gedeeltelijk overgestapt van het verbouwen van rijst op het telen van fruit.
In de schaduw krijgen we verschillende soorten aangeboden. Samen met alweer een kopje groene thee. We krijgen nog een vitaminenvergiftiging. Voelt alsof je bij omza aan de kersen zit. Na nog wat rondgevaren te hebben weer aan wal waar onze chauffeur met auto al staat te wachten. Nu een lange rit terug naar Saigon. Het schiet gelukkig goed op omdat er maar weinig (voor Vietnamese begrippen) verkeer is.
Onderweg beoordelen we de brommertjes.
Waar ze vandaan komen en wat ze kosten.
Een goede brommer kost minstens 1000 dollar en dst kan wel oplopen voor een Honda tot 2000 dollar. Een chinese heb je al voor 300. Maar daarvan zegt onze gids: what you spend is what you get. Buy peanuts, get the monkey. En zo heeft hij verschillende
uitdrukkingen. Zijn telefoons (hij heeft er twee) staan al 2 dagen niet stil. Hij is een beetje een 'PopiJopi'
Hij deelt ook overal envelopjes met Lucky Money uit. Zijn manier van netwerken?
Na een rit van 3 uur weer terug in Saigon. Weer in hetzelfde hotel van eerst. Even uitrusten van het nietsdoen en wat te eten zoeken. Om de hoek is een bakker die allerlei franse soorten brood en broodjes heeft.
We willen vanavond voor de laatste keer de stad in en nemen een taxi richting centrum. Het is op zich niet ver maar je moet zoveel straten oversteken dat het niet meer leuk is.
Voor nog geen euro ben je er al.
We zoeken voor ons Laatste Avondmaal
een wat chiquer Vietnamees restaurant uit. Het mag vanavond wat kosten. Blijkt achteraf een miljoen te zijn. Natuurlijk de Afscheidsloempia's. Ik kies voor een menu. Heerlijk bijna alle zeedieren die er bestaan. Krab, garnalen, mosselen, vis.
Na het eten de nodige beweging. Alle verlichting is weer aan en alle inwoners van Saigon zijn weer aan het flanneren. We gaan op de treden voor het Operahuis zitten om mensen te kijken. Altijd leuk. Plotseling gaat een groep jongens in dezelfde kleren een soort opstelling maken van allemaal palen. Ze hebben kostuums bij zich en beginnen zich om te kleden. De broek ziet er al uit als de poten van een draak. En jawel de rest gaat eroverheen en klaar is de draak. Ze springen op de steunen en balanceren in de lucht. De mimiek is prachtig. Alle kleine kindjes willen de draak iets geven. Met hun vader of moeder durven ze kleine envelopjes in de 'mond' van de draak te doen. Na een gele draak komt de witte aan de beurt.
Onder luid tromgeroffel maakt hij allerlei capriolen hoog in de lucht.
Een hele menigte mensen zit ernaar te kijken. Hebben we mazzel gehad dat we dit per toeval gezien hebben.
Terug in ons hotel nog wat tv kijken en morgen uitslapen. Geen programma, onze laatste dag. Denk dat we nog maar eens naar het park gaan dat hebben we met daglicht nog niet gezien.
Koffers pakken en morgen worden we om 5 uur opgehaald. Eerst een korte vlucht naar Singapore en dan door naar Amsterdam.

• 25 Januari 2012 - 07:31

Corrie.:

de knapste is!!!!!!! de man met de bril,
    goede reis terug.

• 25 Januari 2012 - 12:06

Frans En Vic:

Geniet nog maar even van de warmte, hier wordt het zolangzamerhand kouder. Een heel goede terugreis.