Vrijdag 28 juni Khiva - Reisverslag uit Khiva, Oezbekistan van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu Vrijdag 28 juni Khiva - Reisverslag uit Khiva, Oezbekistan van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu

Vrijdag 28 juni Khiva

Door: Lojan

Blijf op de hoogte en volg Lojan & Thei

28 Juni 2013 | Oezbekistan, Khiva

Hallo allemaal,

Klokslag 9 uur: onze gids staat klaar. Iedereen is tot nu toe stipt op tijd terwijl ze zich niet haasten en doen alsof ze die in overvloed hebben. Wij krijgen van Ali, zo heet onze gids, uitleg over de oude Zijderoute. Hoe ze is ontstaan en de geschiedenis ervan. Geen droge kost maar leuk gebracht. Het ontstaan van Khiva heeft natuurlijk met water te maken. We zijn hier in een woestijn dus water was heel belangrijk voor de karavanen. Een karavaan werd door een zandstorm helemaal verspreidt en de overgeblevenen waren ten einde raad. Het was water vinden of sterven. Dus de leider beval om te gaan graven. Na drie dagen graven vonden ze water. Na het proeven ervan vonden ze dat zo lekker dat het woord Khiva hiervan is afgeleid. Zoiets als 'heerlijk water'. Zo gaan we al vertellend de stad door.
Eerst nog wat mutsen passen. Een langharig geval a la Ruud Gullit is de originele muts van Khiva. Alleen inwoners van deze stad mogen deze uitvoering muts dragen. Gemaakt van schapenwol: warm in de winter en koel in de zomer. We kopen EEN kaartje voor de verschillende musea, moskee en madrasahs (koranscholen). Een ervan is omgebouwd tot hotel.
Waar vroeger de leerlingen met z'n tweeen een kamertje hadden daar is nu een hotelkamer van gemaakt. We krijgen de sleutel en mogen er een bewonderen.
Van al dat bezichtigen krijgen we dorst. Het is ondertussen weer bijna 40 graden. We bestellen weer een grote pot thee en gaan in de schaduw zitten.
We praten met onze gids Ali over van alles en nog wat. Hij is moslim maar zoals de meesten hier niet streng gelovig. Islam is hier wel de hoofdgodsdienst maar de mensen zijn niet fanatiek. Ze roken, drinken, eten varkensvlees en gaan bijna niet meer naar de moskee.
Criminaliteit komt hier bijna niet voor. Voor een moord moet je ongeveer 3 jaar in de gevangenis. Steel je echter een auto dan moet je 30 jaar achter de tralies.
Ali is nog vrijgezel en dus nog zoekende. In zijn familie is het de gewoonte dat zijn moeder een meisje voor hem gaat zoeken. Dat duurt al een tijdje want hij heeft al diverse kandidates geweigerd en ook sommige meisjes zagen hem niet zitten. We proberen hem aan het meisje van het theehuis te koppelen. Die kan alvast bakken want het is hetzelfde meisje van gisteren van de cake. Moeders heeft nl. gezegd dat zijn toekomstige vrouw moet kunnen koken want ze vindt hem te mager. Maar het meisje wordt erg verlegen en gaat snel naar binnen. Hebben we iets aan gang gezet?
Na een uurtje theedrinken weer verder naar het paleis van de khan met meer dan 100 kamers. Die had hij ook wel nodig voor zijn vier officiele vrouwen en hoop concubines. Als deze laatsten zwanger werden van de khan moesten ze het paleis verlaten. Ze werden dan kado gedaan aan een militair. In plaats van een medaille een gebruikte afgedankte vrouw die bovendien nog zwanger was van een bastaard. Fijne manier om met vrouwen om te gaan. De concubines hadden zo wie zo geen rechten want ze werden gewoon geroofd. Als ze geen zin hadden dan werd hun vader vermoord. In die tijd werd er al heel wat afgemoord. EEN verkeerd woord tegen de khan en je kop ging eraf.
Het is vandaag vrij heet maar over een maand is het nog erger. Er zijn dan geen toeristen meer over. Ook de bewoners blijven binnenhuis of gaan naar een meer in de buurt voor verkoeling. Dat meer is ontstaan omdat ze leem nodig hadden voor de bouw van de stadswallen. Gebouwd in 36 dagen door 100,000 slaven. Het lukte ze om 60 meter per dag af te krijgen. Massief: 12 meter hoog en 6 meter dik. daarna de vrijheid!!!
In hartje winter (zonder sneeuw) kun je vanwege de koude wind bijna niet buiten komen. Alhoewel, dan vinden de meeste bruiloften plaats. Altijd met veel drank en eten. Drank is het belangrijkste want het is een belediging voor je gasten als je geen wodka op tafel hebt staan.
Ali brengt ons alvast naar een klein restaurant waar je heerlijk Oezbeeks kunt eten en we reserveren alvast voor vanavond.
Nu is het weer siestatijd. We nemen afscheid van Ali.
's Avonds eten we de bekende borsjt. Een lekker rijstgerecht met stoofvlees. Helemaal niet vet. De wijn smaakt deze keer heerlijk.
Weer valt ons op dat iedereen zo vriendelijk is. De vrouwen zijn hier heel naturel. Ze maken zich bijna niet p[ en dragen vrij zedelijke kleding. Ik wil niet ouderwets zijn maar dat is toch beter dan bij ons waar menigeen niet in de spiegel kijkt. Ik kreeg zelfs complimenten voor mijn 'soepjurk' die ikop vakantie altijd 's avonds draag omdat hij zo lekker luchtig is. Ze vinden hem prachtig. Dus vanaf nu geen make-up, geen haargel meer.
Alleen de wintervacht die sommige dames nog op hun benen hebben staan doet gruwelen. Vooral omdat ze donker haar hebben. Maar wat goed is voor de kou is ook goed tegen de warmte zullen we maar zeggen.
Welterusten.