Donderdag 9 juli LEH - Reisverslag uit Jispa, India van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu Donderdag 9 juli LEH - Reisverslag uit Jispa, India van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu

Donderdag 9 juli LEH

Blijf op de hoogte en volg Lojan & Thei

09 Juli 2015 | India, Jispa

Julley,

De beloofde aanpassingen aan de site van waarbenjij.nu zijn nog steeds niet gebeurd. De koppeling naar FB doet het niet. (bekend probleem we doen ons best klinkt Indisch) en ook de locatie kan niet worden aangepast. Verder alles goed behalve waardeloos internet zodat ik nog een hoop moet inhalen.
Sommige dingen kun je ook maar beer achteraf horen.Maar we leven nog.
Vandaag weer een rustig dagje in Leh. Mister Wang is naar de crematie van zijn oom dus die moeten we missen vandaag. Otsal komt met een taxi die ons buiten de stad de hgeuvel op brengt. Vandaag is LEH palace aan de beurt. Het is een negen verdiepingen hoog lemen paleis. Helemaal in de berg gebouwd. Er wordt gezegd dat het alleen kan imploderen. De manier van bouwen zou hieroor zorgen. Het staat sedert midden 19e eeuw leeg en heeft een kleine renovatie ondergaan. Verwacht geen geweldige versieringen zoals in de Maharadjapaleizen. Het is er basic met lemen muren en houten plafonds. Er is een kleine tentoonstelling van wat oude foto's en het stelt niet veel voor allemaal.
We gaan te voet de heuvel af en terug naar de stad. Makkelijke gezegd dan gedaan. Het 'pad' is beter geschikt voor geiten dan voor mensen uit de lage landen. Soms zijn er wat trappen maar meestal moet je uitkijken dat je niet je nek breekt.
Nu op zoek naar een kapper. Thei is dringend aan een knipbeurt toe. We nemen de kapper van Otsal. Hij kan gelijk in de stoel. Even uitleggen wat de bedoeling is en de tondeuse doet de rest. Dat had je gedacht. Het hele kapsel wordt nog eens met de hand nageknipt en van alle kanten bekeken.
Het geeft een gevoel alsof je nog een geweldige haardos hebt. Daarna volgt de sik. Een wel heel stevige hoofdmassage. Talkpoeder in de nek. Alles wordt met een grote borstel, formaal bezem, afgestoft. Voor het schoonmaken wordt een redelijk schoon handdoekje gebruikt. De locale klanten krijgen een wat minder schoon gebruikt exemplaar. Dan komt het afrekenen. De kapper rekent 70 roepies. Dat is omgerekend ongeveer EEN euro. Niet te geloven voor dat dat werk. Ik doehet normaal gratis maar niet die VIP behandling.
Door naar de ECOshop om de, iemand beloofde, potjes abrikozencreme op
te halen. In dit gedeelte van Ladakh bevinden zich veel abrikozenbomen en je ziet dan ook veel produkten van deze vrucht. Er staat een grote kan met gekoeld abrikozensap. Voor 40 roepies kopen we twee volle glazen. Heerlijk dorstlessend en puur natuur.
Nu nog naar de groenteboer en dan tijd voor ECHTE koffie. Boven een boekwinkel is er een kleine moderne coffeeshop die filterkoffie verkoopt.
Die smaakt goed na al dat oplosgedoe.
We zorgen dat we voor de lunch weer terug zijn. In de middag wordt het weer slechter en er komt een behoorlijke wind opzetten. Iedereen moet naar binnen en alles is vol stof. Gelukkig blijft het wel droog.
Morgen weer vroeg op en dan naar het noorden.De Nubravallei is bereikbaar via de hoogst gelegen berijdbare pas ter wereld, de Kharlongla.
Welterusten