Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu

Ninh Binh

Door: visschers

Blijf op de hoogte en volg Lojan & Thei

11 Januari 2012 | Vietnam, Ninh Bình

Hallo allemaal,

Vanmorgen al vroeg op pad want er liggen 100 km Vietnamese wegen in het verschiet. Het is vanmorgen druk, druk,druk. Hanoi heeft 6 miljoen inwoners en die hebben besloten allemaal tegelijk op pad te gaan.
Het eerste stukje 'snelweg' gaart nog wel maar als die overgaat in een soort hoofdweg gaat het mis. We rijden soms met drieën naast elkaar op een rijstrook en dan komt er ook nog een grote vrachtauto je tegen. Daartussen krioelen nog diverse motors. Alles toetert rustig erop los. Gelukkig hebben we zonder kleerscheuren onze eerste bestemming bereikt nl. de eerste en oudste hoofdstad van Vietnam: Hoa Lu. Toen we uitstapten hield het gelukkig op met regenen.
Maar we hadden vanmorgen onze regenjasjes ingepakt en als je die bij je hebt regent het dus niet.
Na bezichtiging van 2 oude tempels was het tijd voor de lunch. Hier kregen we geit voorgeschoteld. In de bergen rondom Ninh Binh zitten veel geiten.
Ik moet zeggen het smaakte heerlijk. Had wel wad weg van cavia.
Ik heb bij onze gids geïnformeerd waar we in Hanoi ergens hond kunnen eten maar dat ligt aan de andere kant van de stad dus niet te doen. Voorlopig maar uitstellen dan.
Na de lunch naar het haventje waar een sampan klaarlag om ons naar de Tam Coc grotten te brengen. Een prachtige boottocht door een prachtig gebied. Een miniatuurversie van Halong Bay. Al
zigzaggend tussen karstheuvels door.
Door 3 lange grotpassages. Onze sampan werd bestuurd door een oudere dame die met haar voeten de roeispanen bediend. Dat ziet er een beetje raar uit maar ik denk wel dat ze in de loop der tijd geweldige bekkenbodemspieren heeft ontwikkeld. Onderweg verschillende vissers, vogels, geiten. Kortom vanalles te zien. Op de terugweg stopte ze met roeien en kwam de aap uit de mouw of liever gezegd uit de grote tas onder haar zitplaats. Ze probeerde allerlei kleedjes en
geborduurde zakjes aan de man te brengen. Om haar weer aan het roeien te krijgen hebben we maar een van haar kleedjes gekocht voor 2 dollar. Komt altijd wel van pas als kadootje voor oma (niks verklappen). De hele verdere terugweg heeft ze zitten kletsen met de roeister van een ander bootje. Je begrijpt dat het roeien nu wat minder snel ging. Toen vroeg ze ook nog om een tip. Ok 2 uur aan een stuk met je voeten roeien is niet alles, dus die kreeg ze dan ook.
Helaas moesten we dezelfde weg van vanmorgen weer helemaal terug naar Hanoi. Dus weer dik 2 uur van toeteren enz.enz.enz
Ons avondeten weer in ons oud vertrouwde restaurantje. Denkend aan die schattige eendjes van vanmiddag wilde ik toch graag weten hoe die dan smaken. Ik moet zeggen: ook erg goed.
Morgen heel vroeg op. Halong Bay komt eraan. Hier blijven we dan een nacht op een boot van de Bai Tho Company.
Dus tot dan