Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu

Hue

Door: visschers

Blijf op de hoogte en volg Lojan & Thei

14 Januari 2012 | Vietnam, Hué

Hallo allemaal,

Vandaag heel vroeg uit de veren want we hadden een binnenlandse vlucht van Hanoi naar Hue dat een stuk zuidelijker gelegen is. De dag begon slecht met een druilerige regen. Het is niet fris maar leuk is anders. Na een tijdje ben je de grote stad ook zat. Voordat we naar de luchthaven gingen eerst nog naar het Than Chuong Palace. Dit is het woonhuis en tevens werkstudio van Than Chuong een van de bekendste schilders van Vietnam. Een prachtig complex van tuinen, vijvers, mooie gebouwen waar een aantal kunstwerken hangen. Helaas is ons budget niet toereikend maar er hangen prachtige werken. Ook de tuinen en gebouwen staan helemaal vol van de dingen die hij verzamelt en die voor iedereen te bezichtigen zijn.
Daarna na het vliegveld, waar onze vlucht een half uur vertraging had vanwege het weer.
Na ruim een uur vliegen komen we aan in Hue. Een verademing, de zon schijnt zowaar.
Ook het verkeer is maar de helft van Hanoi nl. maar een klein beetje getoeter en geen 3 rijen dik.
Het verschil met Hanoi is enorm. Het is hier een stuk rustiger en kleiner. Je voelt je gelijk thuis.
Onze gids stond ons bij het vliegveld al op te wachten. We werden naar ons hotel gebracht en na een uitgebreide lunch van nog geen 5 euro begon ons programma in Hue.
In de namiddag gingen we met hebben de oude citadel bezoeken. Deze gids is super. Hij weet alles heel interessant te brengen. Heeft oude foto's en tijdschriftartikelen over de Vietnamoorlog bij zich. Laat zich ook over de huidige politieke situatie uit. Zonder een blad voor de mond te nemen. Na de Citadel volgt een bezoek aan de Thien Mu Pagode. Eigenlijk geen bezoek want na de restauratie door UNESCO mag je er niet meer in of op.
Achter de Pagoda is een gebouw waarin de auto staat van de boedistische monnik die in 1963 zelfmoord heeft gepleegd door zichzelf in brand te steken. Dit als protest tegen het toenmalige regime.
Het werd al bijna donker maar we hebben toch nog een boottocht gemaakt over de Perfumerivier. Diet heet zo omdat hij vroeger heerlijk rook naar de ginseng die langs de oevers groeide.
Helaas geen ginseng meer dus ook geen lekkere geur. De boot was van een kleine familie die daar ook op woonde,
een zgn. Dragonboot. Het boegbeeld was een grote drakenkop. Zij woonden daar met z'n vieren op de boot.
We werden in de buurt van ons hotel afgezet.
Daarna een heerlijk etentje in een van de diverse restaurantjes. Een tip van onze gids: ga eens naar Uschi.
Wat blijkt nu het is de Uschi van Wendy van Dijk. En dat helemaal in Vietnam. Alweer de buik vol van nog geen 10 euro.
Nu op tijd naar bed want morgenvroeg staat een fietstocht op het programma.
Dat zal nog wat worden want we hebben allebei al een jaar niet meer gefietst.
Kan niet erger zijn dan de fietsen in Laos.
Dus: tot morgen

• 14 Januari 2012 - 16:00

Annie Geven:

wat gaaf fiets ze morgen gr Annie