Donderdag 15 januari BHAKTAPUR - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu Donderdag 15 januari BHAKTAPUR - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu

Donderdag 15 januari BHAKTAPUR

Blijf op de hoogte en volg Lojan & Thei

15 Januari 2015 | Nepal, Bhaktapur

Namaste,

Vandaag staat een bezoek aan het Maghe Sankranti festival op het programma. Dit is het begin van de heilige maand Magh die meestal in het midden van januari valt. Het markeert het begin van warmer weer. Betere dagen vol gezondheid en geluk.
Mensen nemen op deze dag een ritueel bad in de Bagmati rivier. Ze eten speciale gerechten. Verder is het een beetje een braderie zoals bij ons.
Het ligt hier 15 km vandaan en daar doen we, gezien de toestand van de wegen wel een dik uur over. Ze zijn in nog slechtere toestand dan gisteren.
Niet goed voor rug en blaas. Onderweg valt er vanalles te zien, we rijden dan ook pal langs de huizen van de mensen. Wel vijf etages hoog en vaak nog maar half af. Zodra er weer wat geld is wordt er verder gebouwd. In de omgeving verschillende steenfabrieken. Omdat er op het land weinig te doen is, werken de boeren nu in de fabriek. Deze is omgeven door kleine hutje waar ze tijdelijk wonen.
We bereiken Sankhu waar het festival is. Duizende mensen lopen langs de kraampjes naar de rivier. Wij zijn de enigste niet gekleurde hier. Kleine kinderen proberen je aan te raken, als ze durven tenminste en lopen dan giegelend weg. Er wordt hier veel minder geofferd dan in India en ook de tempels zijn minder uitbundig. Enkele vrouwen duiken de rivier in maar het merendeel van de mensen doet dat vroeg in de morgen.
Er zitten groepen meisjes helemaal in het rood gekleed. Zij zullen vanaf nu een maand gaan vasten en maar een maaltijd per dag nemen.
Ik maak een foto en krijg gelijk contact. Het meisje vraagt of ik haar de foto willen mailen en ze heeft zelfs FB.
We drinken nog ergens thee en zitten lekker in de zon.
Dezelfde weg weer terug. Hobbel hobbel.
Bij het hotel heeft onze gids verschillende Nepalese gerechten meegenomen die we moeten proeven. Gekookte yak, geplette rijst, ghee (boter) en gekookte spinazie. Daarbij baletjes van ingekookt suikerriet met sesamzaadjes en keihard suikerriet. Het smaakt allemaal zoals het klinkt. Niet dus. We nemen van alles een klein beetje om beleefd te zijn want hij zegt dat zijn vrouw vanmorgen om 5 uur is opgestaan om het klaar te maken.
We hebben last van onze maag dus het is niet verstandig om veel te eten.
Het kippesoepje brengt dan ook wat rust.
Nu gaan we de afgelopen 'nachtrusten' maar eens inhalen.
Het is la niet meer zo koud dus we hebben geen heater meer nodig.
Tot morgen.