Zaterdag 19 januari Bagan - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu Zaterdag 19 januari Bagan - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Lojan & Thei Visschers - WaarBenJij.nu

Zaterdag 19 januari Bagan

Door: Lojan

Blijf op de hoogte en volg Lojan & Thei

19 Januari 2013 | Myanmar, Pagan

Hallo allemaal,

Vanmorgen vroeg uit de veren want Bagan staat op het programma. We wonen hier gewoon in een Openluchtmuseum. De vlakte rond de stad is bezaaid met pagodes. Verspreid over een oppervlakte van 40 km2 vind je 4200 min of meer intacte pagodes, stupa's en ruines van beiden. In alle soorten en maten. Uit diverse periodes. Als je dus de mooiste, grootste, meest aparte, charmantste en belangrijkste bezoekt kun je er 4195 overslaan. Sommige zijn vrij klein en hebben alleen een nummer andere zijn zo groot als de kathedraal. Buiten de tempels zijn er veel souvenierverkopers en de kinderen achtervolgen je met hun postkaarten tot boven op een tempel. Soms zitten er bedelaars op de trappen. Bij iedere tempel moeten de schoenen en sokken uit ook al is het een ruine.
Ik zal jullie de namen en verdere bijzonderheden besparen. We hadden gelukkig een gids die daar ook zo over dacht. In de tempels staan natuurlijk weer enorm grote gouden Buddhabeelden. Op de muren kun je nogprachtige wandschilderingen zien. Helaas op sommige plaatsen al flink aangetast. Unesco probeert een en ander op te knappen. Maar waar moet je beginnen.
Alhoewel alles hier goed bewaard is gebleven. Het is hier erg droog en stoffig omdat vroeger alle bomen gekapt zijn om er huizen van te bouwen. Hieerdoor is een droog klimaat ontstaan dat weer goed is voor de tempels. De huizen zijn verdwenen maar zij zijn er nog steeds.
In Nyaung U gaan we weer naar de markt. Bij de slager is het een drukte vanbelang.Alle honden uit het dorp hebben zich hier verzameld. Zij zitten onder zijn bamboekraam te wachten tot de slager iets laat vallen. Daar wordt dan stevig om gevochten.
Rond lunchtijd hebben we de eerste ronde gehad. Terug naar het hotel om wat te relaxen. Het is bloedheet. Ondertussen hebben we een nieuwe luxere kamer gekregen en alle spullen zijn al verhuisd.
Om 15.30 worden we weer opgehaald voor de laaste ronde. Maar op een gegeven moment houden we het voor gezien. Alleen nog de buitenkant van de tempels. We hebben geen zin meer om steeds de schoenen uit te doen.
Voor de zonsondergang boven Bagan wijst onze gids een kleine tempel in de buurt van het hotel aan. Het is een hele toer om boven te komen. Een smalle, lage trap gaat naar boven naar het platform. Vandaag is het wat bewolkt dus hij is niet zo mooi. Omdat we geen zaklamp hebben kunnen we niet te lang blijven. In de tempel is het nu pikdonker dus op de tast voorzichtig naar beneden. Vooral niet je hoofd stoten. Geeft niet morgen is er vast weer een zonsondergang.
Nu nog even onze was ophalen. 4 lekker ruikende overhemden voor 1.20 euro gewassen, gestreken en netjes opgevouwd. Had ik maar zo'n wasvrouwtje thuis.
Tot dan...

• 23 Januari 2013 - 12:34

Jacques:

De verslaggeving komt niet in volgorde binnen vandaar nu pas een bevestiging dat ook dit verslag goed is aangekomen. M..vr.g.